Medarbetare

Dansani vill skapa ramar för en hög arbetsglÀdje och vi fokuserar mycket pÄ medarbetarens hÀlsa och vÀlbefinnande. Detta uppnÄs genom att upprÀtthÄlla en hög sÀkerhetsnivÄ inom arbetsmiljöomrÄdet, visa omsorg om individen och anstrÀnga oss speciellt för att öka hÀlsan och sÀkerheten pÄ företaget, till exempel genom att erbjuda hÀlsoundersökning, strÀva efter att minska arbetsolyckor, minska anvÀndningen av kemikalier och förhindra förslitning pÄ grund av monotona rörelser.

FrĂ„n vĂ€rderingar till socialt ansvarsfulla Ă„tgĂ€rder 

Vi vill

  • Vara en arbetsplats dĂ€r nuvarande och framtida anstĂ€llda vill arbeta pĂ„ grund av de saker vi gör och hur vi gör saker.
  • Följa de danska och internationella lagarna om arbetstagarrĂ€tt och anstĂ€lldas rĂ€ttigheter. Dansani stöder FN:s Global Compact i förhĂ„llande till arbetskraft.
  • Erbjuda en sĂ€ker, hĂ€lsosam och inspirerande arbetsmiljö för att behĂ„lla och locka kvalificerade och engagerade medarbetare.
  • Löpande utveckla vĂ„ra medarbetares professionella och personliga fĂ€rdigheter.
  • Behandla vĂ„ra anstĂ€llda rĂ€ttvist och göra vĂ„rt bĂ€sta för att försĂ€kra oss om att beslut om anstĂ€llning, lön och uppsĂ€gning baseras pĂ„ relevanta och objektiva kriterier.
  • StrĂ€va efter att skapa en mĂ„ngsidig arbetsplats dĂ€r anstĂ€llda har olika kompetens och unika egenskaper. Vi tolererar inte diskriminering eller trakasserier pĂ„ grund av religion, ras, hudfĂ€rg, kön, Ă„lder, sexuell lĂ€ggning eller politisk övertygelse
  • Behandla sökande med högsta respekt och sekretess och ej diskriminera dem pĂ„ grundval av den information de ger oss och vi strĂ€var efter att inte stĂ€lla frĂ„gor som kan uppfattas som diskriminerande.

Dansanis ÄtgÀrder för en god arbetsmiljö dÀr medarbetarna trivs

  • Vi utövar en personalpolitik, med betoning pĂ„ arbetsglĂ€dje, omsorg om individen, trivsel, hĂ€lsa, sĂ€kerhet och socialt ansvar.
  • Vi fokuserar pĂ„ mĂ„ngfald hos vĂ„ra anstĂ€llda, eftersom vi tror att mĂ„ngfald skapar vĂ€rde bĂ„de internt och externt. Vi fokuserar pĂ„ mĂ„ngfald med avseende pĂ„ kompetens, utbildningsbakgrund, nationalitet, Ă„lder och kön och vĂ€ljer alltid den som Ă€r bĂ€st lĂ€mpad för jobbet.
  • Alla anstĂ€llda kallas till ett Ă„rligt MUS-samtal dĂ€r vi utarbetar en personlig handlingsplan för den kommande perioden.
  • Alla nyanstĂ€llda genomgĂ„r en introduktionsutbildning i bolaget för att sĂ€kerstĂ€lla en bra start med nya uppgifter, introduktion till företagets strategi och vĂ€rderingar, samt en allmĂ€n genomgĂ„ng av vĂ„r organisation och medarbetarhandbok.
  • Vi följer arbetsmiljölagstiftningen och i vĂ„ra arbetsplatsbedömningar (APV), som utförs minst vart tredje Ă„r, kartlĂ€gger vi bĂ„de den fysiska och psykiska arbetsmiljön. APV anvĂ€nds för att kartlĂ€gga, prioritera och lösa problem pĂ„ arbetsplatsen. VĂ„r arbetsmiljöorganisation (AMO) representeras av medlemmar frĂ„n bĂ„de produktion och administration. Alla medlemmar har lagstadgad arbetsmiljöutbildning. AMO har 4 Ă„rliga möten, 1 Ă„rlig arbetsmiljödiskussion och 2 sĂ€kerhetsgenomgĂ„ngar
  • Omsorgen om arbetsmiljön Ă€r integrerad i vĂ„ra byggnader i Haderslev - till exempel i form av golvbelĂ€ggningar som skonar ben och fötter, massor av stora fönster med dagsljus som ger en bra dygnsrytm och temperaturreglerade produktionshallar för att förebygga sjukdomar.
  • Vi arbetar stĂ€ndigt med att minimera buller sĂ„vĂ€l i produktion som administration.
  • Vi har formulerat riktlinjer för hur vi hanterar stress och hur vi kan förebygga stress och stressrelaterade problem i vĂ„rt dagliga arbete.
  • Vi stödjer hĂ€lsofrĂ€mjande aktiviteter.
  • Mat i vĂ„r matsal köps in och lagas till i enlighet med principerna för en sund kost. Vi strĂ€var efter att minska matavfallet genom att fokusera pĂ„ mĂ€ngden mat vi producerar samt Ă„teranvĂ€nder matrester sĂ„ lĂ„ngt det Ă€r möjligt
  • Vi har riktlinjer för rökning, som innebĂ€r att rökning inte Ă€r tillĂ„tet inomhus.
  • Vi stöder en balans mellan arbete och privatliv. Om det periodvis finns ett behov av det, erbjuder företaget en hjĂ€lpande hand i form av flexibla arbetstider, kortare arbetstid, tjĂ€nstledighet, eller om möjligt, distansarbete.
  • Varje mĂ„nad hĂ„lls personalmöten, dĂ€r medarbetare löpande informeras om ekonomi och andra förhĂ„llanden.
  • Varje Ă„r Ă„ker vi pĂ„ en gemensam studieresa för att fĂ„ inspiration i arbetet och stĂ€rka sammanhĂ„llningen.
  • Vi ger bidrag till arbetsklĂ€der och sĂ€kerhetsskor erbjuds alla anstĂ€llda i produktionen.